Endast avtalskunder kan beställa här. Privatpersoner och andra icke-avtalskunder kan köpa via återförsäljare, tryckta titlar via t.ex. bokus.com och adlibris.com, digital/onlineböcker via Hermods webbutik.

Stäng <

Din lista är tom

E-posta listan

Stäng x      Avbryt

Programmering

Introduktion till digital kompetens i grundskolan

Behöver du mer kunskaper om programmering?
Den här boken visar med många illustrativa exempel vad programmering i skolan kan vara, och hur du som lärare, lärarstudent eller fritidspedagog kan komma igång med programmering. På ett enkelt och inspirerande sätt går författaren igenom grundläggande begrepp inom området och visar att du kan börja där du är, oavsett förkunskaper.

Anna Åkerfeldt, Susanne Kjällander, Staffan Selander

Om författarna

Lämplig för

Recension



Titel   Exkl moms Antal Köp/Spara

Programmering

978-91-47-12287-5

Anna Åkerfeldt, Susanne Kjällander, Staffan Selander

Utgivningsår: 2018 , Upplaga: 1
Omfång: 160 sidor

Smakprov

  206 kr  (194 kr)   
Sida 1 av 1    
  • Programmering på schemat

    Skolon pratade med Anna Åkerfeldt om programmeringens intåg i klassrummet – behöver lärare få panik? Och vad innebär egentligen programmering? Se och hör Annas tankar i klippet och få med lite smarta tips på vägen!

Läs mer

Det som är unikt är att författarna lyfter olika teoretiska perspektiv som förankras i aktuell forskning om programmering och lärande. Genom de olika kapitlen sätts programmering i relation till datalogiskt tänkande, problemlösning, mönsterigenkänning, logiskt och kreativt tänkande. Boken innehåller också ett kapitel skrivet av engelska lärarutbildare i programmering som presenterar egna erfarenheter av att implementera programmering i den engelska skolan.

Författarna presenterar även misslyckanden och det kollektiva prövandet som något att lyfta och diskutera. Att göra "fel" kan faktiskt vara den viktigaste källan till insikt.

Om författarna

Anna Åkerfeldt är universitetslektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet. Hennes forskningsintresse berör frågor kring lärande, undervisning och bedömning i digitala lärmiljöer.

Susanne Kjällander är universitetslektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet. Hon har forskat om digitala lärmiljöer i snart 15 år.

Staffan Selander blev landets första professor i didaktik 1996 vid dåvarande Lärarhögskolan i Stockholm. Han är nu senior professor vid Institutionen för data- och systemvetenskap vid Stockholms universitet, och har i sin forskning varit inriktad på kunskapsrepresentationer och design för lärande.

Recension

"[...] I boken fokuseras på programmeringens grunder – i ljuset av datalogiskt tänkande – och diskuteras hur pedagoger kan hantera programmeringens utmaningar. Den första programmeringen kan även ske helt utan digitala hjälpmedel – unplugged – med hjälp av material som finns i skolan. [...] En saklig, innehållsrik bok, bra inkörsport till den programmering som i höst ska finnas på schemat i svenska skolor." Publiceras i BTJ-häftet nr 13, 2018. Lektör Marianne Ericson



Recensenten Christofer Danielson i Tidningen Grundskolan (2018-09-26) hoppas att boken ska läsas av inte bara lärare och fritidspedagoger utan även skolledare och huvudmän, så att digitaliseringen av skolan kan ske på ett genomtänkt sätt och med rätt förutsättningar. Han tycker att texten är lätt att hänga med i och har många bra hänvisningar och konkreta exempel om hur datalogiskt tänkande kan användas i undervisningen.

Detta digitala läromedel beställer du grupp/klassvis pointingTriangle
Beställ samma antal licenser som du har elever i gruppen. Till varje grupp du beställer ingår 2 lärarlicenser. Lägg i listan en gång per grupp även om du beställer samma läromedel. Använd endast tecknen Aa-Öö 0-9 i gruppnamnet, inga andra tecken eller mellanslag.
Jag vet, visa inte det här meddelandet igen