Endast avtalskunder kan beställa på www.liber.se. Privatpersoner och andra icke-avtalskunder kan köpa via återförsäljare, tryckta titlar via t.ex. bokus.com och adlibris.com, digital/onlineböcker via Hermods webbutik.

Stäng <

Din lista är tom

E-posta listan

Stäng x      Avbryt

Författarkrönika

Jag vill få läsaren att fråga sig: Vad vill jag? Hur skulle jag kunna göra?

För mig är det viktigt att Entreprenörskap inte talar över huvudet på läsaren. Jag vill att texterna och layouten ska kännas aktiva, skapa lust och nyfikenhet.

Irene Jansson vill få eleverna att känna att allt är möjligt och att ingenting går upp emot att känna passion för det man gör. Irene Jansson vill få eleverna att känna att allt är möjligt och att ingenting går upp emot att känna passion för det man gör.

Bor I Norsborg utanför Stockholm

Familj Särbo, två vuxna pojkar med familjer

Gör Lärare, coach och konsult.

Gör helst på fritiden Roligt med projekt, vara med barnbarnen, jobba i trädgården och måla. Irene är lärare i Vedic Art-måleri. ”Att måla är ett väldigt bra sätt att stressa av.”

Bilderna är också mycket viktiga och jag ställer många frågor i bildtexterna för att fånga upp eleverna och få dem att reflektera. Jag vill att innehållet i Entreprenörskap ska skapa nya tankeställningar. Att eleven ska fråga sig: Vad vill jag? Hur skulle jag kunna göra? När jag skrev försökte jag därför hela tiden se eleverna framför mig. Jag föreställde mig hur de tänkte, vad texterna väckte för frågor och hur jag på enklast möjliga sätt kunde förmedla min kunskap på ett roligt och levande sätt. Det var en intensiv och mycket rolig process.

Boken är en handbok i projektkunskap och entreprenörskap och framförallt förmedlar den ett sätt att tänka kreativt och nytt och se möjligheter. Det är ett förhållningssätt till livet och omgivningen utan pekpinnar.

Den börjar mjukt med: Vad är ett projekt? Så går vi hela sträckan från en idé till ett genomfört projekt med utvärdering. När kursen är genomförd ska eleven kunna genomföra ett projekt och ha nödvändig kunskap om hur man startar ett eget företag.

I hela mitt liv har jag arbetat med företag i olika former. Jag har startat och ägt företag, drivit butik, haft anställda, arbetat som konsult och coach. Det är därför väldigt roligt att få förmedla till andra vad jag har lärt mig under åren, som att få bjuda på ett smörgåsbord av erfarenheter.

Vid ett tillfälle, på en företagsträff, berättade jag för de andra i gruppen att jag alltid tyckt mycket om att skriva. Med i gruppen var också en kvinna som tidigare hade arbetat på Liber och hon tipsade sina gamla kollegor om mig. Först ville de att jag skulle göra en lärobok i ekonomi, men det hade jag inte alls lust med. En bok i entreprenörskap, hur låter det? frågade jag och de sa ja. Det var också helt rätt i tiden eftersom den nya gymnasiereformen GY-11 hade krav på att entreprenörskap skulle genomsyra hela utbildningssystemet och i och med att alla gymnasieelever nu skulle genomföra ett projekt.

Själv tog jag en fil kand i filosofi och svenska men efter studierna kom jag i kontakt med företagsvärlden som var ny för mig, det var inget jag hade mött under min uppväxt. Jag kände snabbt att det var här jag hörde hemma.

Att driva saker i egen regi är oerhört stimulerande. Du sätter själv din agenda och ingen driver dig med piska. Det vill jag förmedla i boken. Jag vill inpränta i eleverna att ALLA kan. Jag tror verkligen att alla har lika stora möjligheter, om man vill.”

Att vara anställd kan förstås också vara roligt och bekvämt, men ger inte samma utmaningar eller samma tillfredställelse. Jag vill ge eleverna inspiration och mod att ta tillvara sin egen potential. Alla läromedel borde vara ett medel till att utveckla den potentialen.

Min drivkraft är att jag vill ge eleverna tron på att det finns massor av möjligheter där ute. Att de ska våga, inte säga att det inte går och att de ska följa sitt hjärta. Visst, det kommer bakslag och man gör felsteg, men det lär man sig också på. Man kan börja med ett eget företagande i liten skala, kanske ett hobbyföretag på fritiden och långsamt bygga upp det. Det kan ta tid att komma på fötter, men allt är möjligt och ingenting går upp emot att känna passion för det man gör. Det är det som är kärnan i boken och det är det jag vill förmedla till eleverna.

Irene Jansson

Publicerad 2014-05-02