Pedagogiskt ledarskap och kollegialt lärande i förskolan

Smakprov
current-item

Vill du veta mer?

Beskrivning

Den här boken handlar om hur man kan utveckla en förskola där delaktighet och kollegialt lärande i olika former är drivkrafter för en kontinuerlig vidareutveckling av verksamheten. Författarna tar med läsaren på en spännande resa där utgångspunkten har varit barnens nyfikenhet, fantasi och kreativitet – kombinerat med en strävan att utveckla och involvera all personal i ett kollegialt lärandesystem. Det handlar bland annat om gedigen pedagogisk dokumentation, ett projekterande arbetssätt och att ta in vetenskapliga texter i verksamheten som ett sätt att fortbilda och utveckla medarbetarna.

Här beskrivs en förändringsprocess av ett verksamhetssystem på en förskola där kollaborativt lärande är i fokus. Det pedagogiska ledarskapet åskådliggörs med hjälp en lång rad konkreta exempel, både i aktiviteter med barngrupperna och genom personalens kontinuerliga fortbildning.

Om författarna

Karin Alnervik är förskollärare och lektor i pedagogik och har arbetat som förskollärare, skolhandläggare, projektledare, utbildare, föreläsare, pedagogisk handledare och forskare. Karin har tillsammans med Per drivit förskolan HallonEtt. Per Alnervik är förskollärare med erfarenhet av att ha varit förskolechef och rektor i tjugofem år. Under fyra år var han utvecklingsledare för förskoleverksamheten i en mindre kommun. Per har också arbetat som handledare och utbildare. Mellan 2003 och 2016 var han förskolechef på förskolan HallonEtt som beskrivs i boken.

Produktfakta

Författare

Karin Alnervik, Per Alnervik

Upplaga

1

Utgivningsdatum

01-09-2017

ISBN

978-91-47-12262-2

Ämne

Lärar- och förskollärarutbildning

Mediatyp

Bok

Språk

Svenska

Omfång, sidor

144

Hur kan vi hjälpa dig?

Kundservice

resource-not-found

Har du frågor om läromedel eller behöver hjälp att komma i gång? Vi finns här för dig!

Kontakt