Utbildningsvetenskapliga perspektiv på samverkan

Smakprov
current-item

Vill du veta mer?

Produktbeskrivning

Samverkan som begrepp och fenomen har blivit ett allt viktigare inslag för utbildningsvetenskaplig forskning, för lärarutbildning och för den pedagogiska praktiken. I Utbildningsvetenskapliga perspektiv på samverkan förs olika teoretiska, metodologiska och ämnesdidaktiska aspekter av samverkan inom utbildningsvetenskap fram. Antologin knyter samman dessa aspekter och bjuder in till reflektion och problematisering.

Bokens målgrupp är studenter och lärare inom lärarutbildningar, men den är också relevant för lärarfortbildning, för yrkesverksamma inom skola och utbildningsförvaltningar samt för forskare och andra med intresse för samverkan inom utbildningssektorn. Den utgör ett pedagogiskt verktyg i diskussioner om samverkan genom att både inspirera och utmana.

Antologin har sammanställts av tre samverkanslektorer vid Akademin för utbildning, kultur och kommunikation på Mälardalens universitet inom ramen för projektet ULF (Utveckling, Lärande, Forskning).

Om författarna

Annaliina Gynne är lektor i didaktik. Hennes forskningsintressen innefattar bland annat flerspråkighet inom utbildning samt lärares ledarskap, främst genom studier av klassrumsinteraktion. Som samverkanslektor undersöker hon förutsättningar för samproducerad forskning och utveckling i FoU-projekt.

Max Jakobsson är lektor i pedagogik och disputerad i ämnet kulturgeografi. Han har tidigare lett forskningscirklar kring verksamhetsutveckling och på olika sätt arbetat med samverkan för skolutveckling och pedagogiskt ledarskap.

Johannes Rytzler är universitetslektor i pedagogik och disputerad i didaktik. Hans forskning fokuserar de pedagogiska och didaktiska dimensionerna av skolan och dess praktik samt hur dessa påverkar förutsättningarna för samverkan mellan akademi och praktik.

Produktfakta

Författare

Annaliina Gynne, Max Jakobsson, Johannes Rytzler

Upplaga

1

Utgivningsdatum

09-02-2022

ISBN

978-91-47-14435-8

Ämne

Lärar- och förskollärarutbildning

Mediatyp

Bok

Språk

Svenska

Omfång, sidor

228

Hur kan vi hjälpa dig?

Kundservice

resource-not-found

Har du frågor om läromedel eller behöver hjälp att komma i gång? Vi finns här för dig!

Kontakt