Lgr22     Hur påverkas undervisningen av den nya läroplanen?

Lgr22 i korthet

Tre snabba frågor om den nya läroplanen

Den nya läroplanen Lgr22 som börjar gälla för grundskolan hösten 2022 påverkar både undervisningen och bedömningen, och väcker naturligtvis även en hel del frågor kring innehållet i läromedlen. Vi har därför ställt några korta frågor till läromedelsutvecklaren och tidigare läraren Anna Lindstam. Här berättar hon om de största förändringarna i Lgr22, vad vi på Liber gör för att se till att våra läromedel är i linje med den nya läroplanen samt vad den innebär för dig som lärare.

resource-not-found

Vilka är de största förändringarna i Lgr22 jämfört med tidigare läroplan?

Det ser olika ut i olika ämnen, så det är svårt att svara generellt på den frågan. Några förändringar som genomsyrar de flesta kursplanerna är

  • mer fokus på fakta och förståelse

  • det centrala innehållet är anpassat när det gäller omfattning, konkretionsgrad och progression

  • skillnaden mellan stadierna i det centrala innehållet är tydligare

  • kunskapskraven är mindre omfattande och detaljerade.



resource-not-found

Vad gör Liber för att säkerställa att läromedlen är anpassade utifrån Lgr22?

Våra innehållsspecialister, som är experter inom olika ämnesområden, har noggrant gått igenom våra läromedel utifrån Lgr22. I vissa fall har vi gjort nya upplagor, medan vi i andra inte har behövt revidera för att ligga i linje med skrivningarna i de nya kursplanerna. I några fall där det har tillkommit något specifikt i det centrala innehållet kompletterar vi med nytt material. Det gör att lärare kan känna sig trygga med att undervisa utifrån Libers läromedel.



resource-not-found

Hur underlättar Lgr22 lärarnas arbete?


I de nya kursplanerna är syftestexten, det centrala innehållet och betygskriterierna bättre synkroniserade med varandra. Det underlättar när läraren ska planera sin undervisning utifrån syfte och centralt innehåll och sedan bedöma utifrån betygskriterierna. Kriterierna är i de flesta ämnen mer övergripande än tidigare. Det gör det enklare för läraren att se till helheten och inte riskera att fastna i att bocka av detaljerade kunskapskrav.