Hem   Aktuellt     Att vara författare på Liber

9 June 2025

Att vara författare på Liber

Att ta fram nya böcker eller nya digitala material är en resa och ett samarbete mellan många olika expertområden. Som författare är du alltså en del av en grupp.

För att ytterligare illusterara processen har vi låtit några medarbetare berätta om sina roller under resans gång.

Vi på Liber berättar

Vi är många som jobbar på Liber. Alla bidrar på sitt sätt till att våra läromedel blir så bra som de någonsin kan bli. Tillsammans hjälper vi alla att lyckas!

Här presenterar några av oss vad vi gör om dagarna:

Förläggare/Utgivningsansvarig

- Mitt ansvar som förläggare är att ha överblick över hela mitt utgångsområde. Jag har koll på mina ämnen, på vad som finns på marknaden och på vad som behövs. Jag följer forskningen och vad som händer i skolans och universitetets värld. Jag är med i besluten om hur vi jobbar och vad vi ger ut. Och jag är naturligtvis ständigt på jakt efter nya författare.

Innehållspecialist

- Större delen av mitt jobb handlar om att vara redaktör. Det betyder att jag främst ansvarar för texten, men också för bilder, formgivning med mera. Jag har därför ett nära samarbete medillustratörer och formgivare, liksom med författare. Där fungerar jag som stöd och diskussionsplank för allt från upplägg till formuleringar.

Projektledare

- Jag har ett övergripande ansvar för resurser, tidplan och budget från utgivningsbeslut till färdig produkt. Genom kontinuerliga avstämningar säkerställer jag att vi håller oss inom de satta ramarna.

Formgivare

- Jag skapar bokens form. Det är viktigt att få till en formgivning som inte bara lyfter fram innehållet i stort utan också är anpassat till den tänkta målgruppen. Jag bildsätter även inlagan med teckningar och infografik. Foton är det oftast en bildredaktör dom att ta fram. Detta gäller naturligtvis både tryckt och digitalt.

Marknadskommunikatör

- Jag är den som ser till att vi når ut med allt vi har att erbjuda. Ofta handlar det om att planera, utforma, distribuera och analysera text och budskap – allt från nyhetsbrev till event. Jag jobbar också tillsammans med förläggare och säljare för att förstå vad våra olika målgrupper efterfrågar.

Kundansvarig

- Jag är den som har daglig kontakt med våra skolor och huvudmän. Det innebär allt från e-post och telefonsamtal till skolbesök, event och mässor. Genom att ha en nära dialog med lärarna lyssnar jag på deras behov för att hitta den bästa lösningen för dem. Jag samlar även in relevant feedback och önskemål som jag för vidare till redaktionen. Min målsättning är att effektivt nå ut med våra läromedel och därigenom skapa värde för både elever och lärare.

Kundservice

- Jag är den som svarar när en kund har frågor eller har stött på problem. Jag kan det mesta av det Liber ger ut och allt om hur saker som till exempel inloggning till vårt digitala utbud fungerar.