19 May 2025
Så möter du kunden öga mot öga – Ulla-Lisa Thordén om VIVA!-modellen
Vad skulle du säga är bokens huvudsakliga budskap?
– Budskapet är att visa på vikten och värdet av att våga möta människor och hur man möter människor öga mot öga, trots – eller kanske tack vare – att vi lever i en allt mer digitaliserad värld.
Idag talas det mycket om att människor har tröttnat på digitala ytliga kontakter som inte leder vidare till något meningsfullt. Många tycker att det är svårt att skapa nya kontakter och hålla liv i potentiellt lönsamma kundrelationer, man vet helt enkelt inte hur man ”gör”.
Boken handlar om hur man skapar ett avslappnat förhållningssätt till möten genom den
så kallade VIVA!-modellen. Den handlar även om när och varför personliga möten är
effektiva genom en mängd exempel, olika verktyg och korta snabbguider för olika
situationer.
Hur kom det sig att du skrev boken, hur fick du idén?
– Genom mina föreläsningar, workshops och individuella coachningar blir jag ständigt påmind om hur rädda vi människor är för att bli bortvalda, ignorerade eller sakna kontroll. Jag blir också varse om hur mycket företag förlorar på att medarbetare inte vågar ta kontakt!
Boken är skriven utifrån drygt fyrtio års erfarenhet av att hjälpa säljskygga experter att bli säljtrygga i sin kundkommunikation. En stor anledning till att jag skrev boken är för att jag blev otroligt provocerad av den framväxande attityden och tron på att bara för att du jobbar via sociala medier så skulle det ersätta det personliga mötets betydelse. Man spenderar sin värdefulla tid på att skapa ”content” och följarskaror för rädslan att skapa ett fruktbart möte – här och nu. I en undersökning jag gjorde visade det sig att ca 50 % av medarbetarna i tjänsteföretag var rädda för att ens möta kunden öga-mot-öga.
Fokus för mig är att hjälpa alla dessa människor att släppa rädslan för personliga möten, och finna sitt eget sätt att hantera den, bland annat genom VIVA!-modellen.
Vilka är de vanligaste utmaningarna du ser för specialister när det gäller att våga möta kunder öga mot öga – och hur kan de övervinnas?
– Den främsta utmaningen för specialister är rädslan för att störa kunden, uppfattas som jobbiga, bli bortvalda, dissade, sakna kontroll, inte kunna svara på kundens frågor eller våga sätta rätt pris. Det här märker jag näst intill alltid i individuella coachningar, workshops och efter föreläsningar.
Lösningen består i att få stöd i att förändra attityden till dig själv, vem en kund är och hur du ska förstå dennes verklighet genom vänlig nyfikenhet. Du behöver först och främst jobba med attityden att kunden faktiskt behöver din hjälp, att det är okej att hålla kontakt och bry sig om – att så frön inför framtida beslut.
Specialistkunskap har ett värde som man har rätt att känna sig stolt över, och sätta rätt prislapp på. Det finns så många skäl som borde motivera dig som specialist att prata med kunder som har behov av rätt hjälp.
Citat om boken:
”Väldigt bra bok! Tack för att du skrivit den!” Lotta B
”Nu förstår jag varför jag säljer så bra!” Emil P.
”VIVA-modellen har förändrat mitt sätt att hantera kunder, så mycket lättare – och lönsammare – nu!” Barbro H.
Om Ulla-Lisa:
Ulla-Lisa Thordén är säljtränare, författare och en av Sveriges mest uppskattade föreläsare inom området sälj, särskilt för specialister som inte alltid känner igen sig i en säljarroll. Hon har mångårig erfarenhet från ledande positioner och att starta och utveckla företag. Under åren 2009-2013 var hon en av nio EU ambassadörer för kvinnors företagande utsedd av Tillväxtverket. Sedan 2001 driver hon Republic Consulting AB med fokus på sälj-och kundkommunikation för kunder som vill utveckla nya kundrelationer och fördjupa de befintliga.
En av hennes böcker, ”Sälj dig själv och ta betalt!” blev Årets Säljbok, ”Luspank och idérik - överlevnadsguide för säljskygga kulturskapare" blev nominerad till årets marknadsföringsbok liksom hennes senaste bok ”Möt kunden öga mot öga – nyckeln till lönsamma uppdrag genom VIVA!-modellen” (specialskriven just för specialister).