Hem   Aktuellt     Ny bok från Fredrik Zimmerman ska få fler elever från hem med låg socioekonomisk status att lyckas i skolan

29 October 2025

Ny bok från Fredrik Zimmerman ska få fler elever från hem med låg socioekonomisk status att lyckas i skolan

Ny bok från Fredrik Zimmerman ska få fler elever från hem med låg socioekonomisk status att lyckas i skolan

Boken riktar sig till lärare och skolledare som vill förstå hur skolan kan arbeta kompensatoriskt för att påverka skolresultaten för de elever som kommer från studieovana hem. Genom en kombination av forskning, praktiska verktyg och inspirerande exempel visar Zimmerman hur undervisning, relationer och ledarskap i klassrummet kan göra verklig skillnad för elever från hem med låg socioekonomisk status.


Det är också den elevgrupp som har svårast att klara skolan. Statistik visar att var fjärde elev från dessa hem inte blir behörig till gymnasiet – jämfört med endast en av tjugo bland elever från hem med hög socioekonomisk status. Skillnaderna i betyg är tydliga och påverkar barns framtida möjligheter till utbildning, arbete, hälsa och samhällsengagemang.


– Denna statistik är ett starkt skäl till att lärare behöver kunskap om betydelsen av socioekonomisk status. Att vissa elever får mycket lägre betyg på gruppnivå innebär inte bara färre valmöjligheter i livet, utan också ökad risk för utanförskap, sämre hälsa och minskat demokratiskt deltagande. Det är därför avgörande att lärare förstår orsakerna bakom detta faktum och får kunskap om hur de kan stödja dessa elever att lyckas i skolan, säger Fredrik Zimmerman.

Boken förklarar vad socioekonomisk status innebär och hur den påverkar skolgången. Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor som stödjer lärare i att reflektera över sin undervisning och skolans roll i samhället.

Skolan är oerhört viktig för ett barns livsmöjligheter och avgörande för att de inte ska hamna i utanförskap, vilket gör detta till en livsviktig fråga. För att skapa ett socialt hållbart samhälle krävs det att kunskapsklyftorna minskar. Det är därför viktigt att lärare har kunskap om vad som menas med socioekonomisk status och vad det kan bero på att barn från hem med en låg socioekonomisk status har svårare att klara skolan” – utdrag ur boken.